Školní hodnocení zajímá nejen samotné žáky, ale samozřejmě i jejich rodiče. V tradičním školství vždy převažovalo takzvané sumativní hodnocení, tedy testy, písemné nebo ústní zkoušení apod., s více či méně vědomými prvky formativního hodnocení. Snahou dnešní doby je poskytovat žákům co nejvhodnější zpětnou vazbu tak, aby věděli, jak na tom jsou s porozuměním učivu, a zároveň aby postupně získávali schopnost se učit sami a přejímat za toto učení zodpovědnost. Specifickou kategorii pak představují žáci se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Vhodně nastavená kritéria hodnocení jsou pak v kompetencích vedoucích pracovníků každé jednotlivé školy.
Formativní hodnocení je průběžné, nehodnotí výsledek učení jako je tomu u sumativního hodnocení, ale jeho samotný proces. Užívá se ve chvíli, kdy se žák ještě učí a má prostor ke zlepšení. Způsobů poskytování zpětné vazby je mnoho, důležité ale je, aby objekt hodnocení vždy obdržel informaci o tom, do jaké míry jeho práce odpovídá požadavkům a co může udělat pro to, aby byl příště úspěšnější.
Připravovaný RVP se neobejde bez formativní zpětné vazby poskytované žákům. Proto jsme pro Vás připravili 16-hodinový seminář, v němž se interaktivním způsobem seznámíte s formativním přístupem v práci učitele a jeho souvislostí s individuálním přístupem k žákům, vyjasníte si rozdíly mezi sumativním a formativním hodnocením a budete mít možnost si vyzkoušet konkrétní techniky přímo na sobě. Na semináři bude účastníkům nabídnut zásobník metod a postupů, jak efektivně hodnotit žáky v současné fázi etapy školské reformy:
– porovnáme výhody a rizika jednotlivých způsobů a nástrojů
– vyzkoušíme si poskytování popisné zpětné vazby, rozlišíme mezi chválou a oceněním
– zformulujeme příklad na hodnocení s pomocí hodnotících kritérií a indikátorů
– naplánujeme své další kroky v rámci formativního hodnocení
Proč se vyplatí usilovat o zavádění formativního hodnocení?
• Protože nepodporuje vzájemné porovnávání.
• Posiluje rozvoj klíčových dovedností.
• Zlepšuje se pracovní klima i vztah mezi žáky a učiteli.
• Žáci dosahují v důsledku formativního hodnocení lepších výsledků.
„Proč 16-hodinový seminář? Protože jen v první části účastníci pochopí, co je formativní hodnocení a teprve během druhé části si metody osvojí a vyzkouší, což je velmi důležité“, uvádí lektor, pan PhDr. Libor Kyncl – lektor, mentor a systemický kouč.
PhDr. Libor Kyncl vystudoval učitelský obor jazyk český – dějepis. Po 16 letech učitelské praxe na ZŠ Klobouky, Gymnáziu Hustopeče a SOŠ knihkupecké Brno působil 1 rok na České školní inspekci. Jako lektor se zaměřuje na program RWCT, osobnostní a sociální výchovu, kooperativní vyučování, metody aktivního učení, formativní hodnocení, čtenářskou gramotnost, etickou výchovu, koučování, mentoring.